اهمیت جلوگیری از فرار مغزها در کشور برای رسیدن به مرجعیت علمی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهرام عین اللهی در پنجمین همایش مرجعیت علمی با موضوع پزشکی قانونی در مسیر مرجعیت علمی در دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی افزود: عمده مشکل ما در مرجعیت علمی این است که پژوهش ها تبدیل به پتنت "ثبت اختراع" نمی شود و کاربردی نیست. یکی دیگر از مشکلات مرجعیت علمی، ضعف همکاری های بین رشته ای است.

رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی از عدالت آموزشی به عنوان یکی دیگر از موانع در مرجعیت علمی نام برد و گفت:‌با طرح های مختلفی مانند طرح تحول سلامت و طرح تحول آموزشی روبرو هستیم اما این طرح ها هنگامی می توانند اجرا شوند که عدالت آموزشی محقق شود درغیراینصورت در حد "اسم" باقی خواهند ماند، برای تحقق عدالت آموزشی قوانین و تسهیلات باید برای همه یکسان باشد؛ باید برای تمام دانشجویان در کشور محیط رشد فراهم شود؛ امکان دارد ابن سیناهای زیادی در نقاط مختلف کشور وجود داشته باشند که نتوانسته ایم آنها را رشد دهیم.

وی با اشاره به مرجعیت دینی رهبر معظم انقلاب افزود: ایشان علاوه بر مرجعیت دینی، استراتژیست و سیاست گذار کلان هستند که ایران را رهبری می کنند و ایران را به سمت مرجعیت علمی رهنمون هستند، سابقه تمدن اسلامی و ایرانی و تاکید اسلام بر فراگیری علم از نقاط قوت ایران برای رسیدن به مرجعیت علمی هستند. متوسط هوش ایرانیان بالاتر از استاندارد جهانی است وعلاوه برآن منابع طبیعی، تجربه خودکفایی و روحیه جهادی و انقلابی برای رسیدن به مرجعیت علمی داریم، رشد علمی ایران ۱۱ برابر رشد متوسط در دنیا است و سریع ترین رشد علم در جهان را دارد.

عین‌اللهی با اشاره به سیاست کلی علم و فناوری ابلاغی رهبر معظم انقلاب گفت: این سیاست ها سندی است که می تواند ایران را به تولید علم و توسعه علوم پایه برساند، یکی از مشکلات اصلی ما در مرجعیت علمی، علوم پایه و تلفیق آن با علوم بالینی است؛ ارتقای علوم پایه می تواند ما را به مرجعیت برساند؛ برای اینکه به مرجعیت علمی دست پیدا کنیم اولین قدم آن عمل به قرآن است.

رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی از ردپای ژن های خوب در عرصه پژوهش خبر داد و گفت: به رغم اینکه در عرصه پژوهش بودجه وجود دارد اما این بودجه عادلانه تقسیم نمی‌شود به طوری‌ که ۳۰ درصد بودجه پژوهش به دو یا سه نفر اختصاص می‌یابد. مشاهده شده رئیس یکی از مراکز تحقیقاتی ۲۰ مقاله پژوهشی را با بودجه پژوهشی به نام فرزند خود ثبت کرده بود که این مقالات به درد هم نمی خورد، نابرابری آموزشی فقط مختص ایران نیست و در آمریکا و انگلیس هم وجود دارد اما به اندازه ما نیست؛ برای مرجعیت علمی باید شرایطی فراهم شود که در کل کشور امکان بروز استعدادها وجود داشته باشد.

به گزارش ایرنا وی در پایان اضافه کرد: استادان دانشگاه ها اغلب از مناطق محروم هستند اما به جای اینکه در دانشگاه های مناطق خود بمانند به دانشگاه های خاص می آیند؛ یک از قدم های مهم در مرجعیت علمی این است که محرومیت زدایی کنیم، برای اینکه در آموزش پزشکی به مرجعیت علمی برسیم باید کوریکولوم "برنامه" های آموزشی اصلاح شود و پزشکی قانونی را به عنوان دانشگاه ببینیم و تمام کارها در دانشگاه ها باید پیوست فرهنگی داشته باشند.

پایان پیام/

مطالب مشابه