در انعکاس اخبار مربوط به خودکشی از اعلام جزئیات روش خودکشی افراد خودداری کنیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیدکاظم ملکوتی با اشاره به وضعیت آماری خودکشی در ایران و جهان اظهار داشت:‌در جهان هر 40 ثانیه یک نفر خودکشی می‌کند و در ایران نیز هر یک ساعت و نیم یک نفر اقدام به خودکشی می‌کند.

عضو هیأت مدیره جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی در ایران ادامه داد: خودکشی جزء 10 علت اول مرگ و میر در ایران است،‌گفت: شیوع خودکشی در ایران 6 در 100 هزار نفر است، خودکشی منجر به مرگ در ایران در سال 5200 نفر است، میزان خودکشی در استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان و همدان بالاتر از نقاط دیگر است.

وی افزود: شایع‌ترین گروه سنی در خودکشی 15 تا 25 سال است، در کشورهای غربی بیش از 85 درصد از افرادی که در اثر خودکشی از بین می‌روند، دچار بیماری اعصاب هستند ضمن اینکه در کشورهای شرقی نیز عوامل اقتصادی و اجتماعی نقش بیشتری نسبت به بیماری‌های اعصاب و روان دارد.

ملکوتی گفت: وجود افسردگی 6 برابر مصرف الکل سه برابر و سیگار 2 تا 2.5 برابر خطر افزایش اقدام به خودکشی را زیاد می‌کند، افسردگی بیشترین علت خودکشی است ضمن اینکه به ازای هر فوت 20 اقدام به خودکشی داریم.

فریده خدابنده متخصص پزشکی‌قانونی نیز با اشاره به موضوع خودکشی در افراد خاص گفت: بر اساس آمار در سال 2019، سالانه حدود یک میلیون نفر در جهان خودکشی می‌کنند.

وی با اشاره به نقش بسیار مهم رسانه‌ها در انعکاس و عدم انعکاس خودکشی در جامعه، خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات جهانی افزایش آمار خودکشی تا 10 روز پس از انتشار خبر از طریق تلویزیون موجب می‌شود که خودکشی صورت گیرد.

وی با اشاره به انواع خودکشی در جامعه خاطرنشان کرد: خودکشی شامل خودکشی‌های خوشه‌ای، دسته‌جمعی، مسری و کپی‌برداری است.

محسن رضائیان متخصص اپیدمیلوژی با اشاره به موضوع چگونگی انعکاس اخبار خودکشی در رسانه‌ها اظهار داشت: به ازای هر یک مورد خودکشی 20 برابر اقدام به خودکشی به دنبال دارد. ضمن اینکه خودکشی اثر بسیار منفی به افراد نزدیک به فرد خودکشی‌کننده دارد.

وی با اشاره به نقش بسیار مؤثر رسانه‌ها در انعکاس یا عدم انعکاس اخبار مربوط به خودکشی در جامعه افزود: رسانه‌ها همچون شمشیر دولبه‌ای هستند که گاهی باعث افزایش و گاهی نیز موجب کاهش خودکشی می‌شوند.

رضائیان با اشاره به راهکارهایی برای چگونگی انعکاس اخبار خودکشی در رسانه‌ها گفت: اجتناب از آوردن واژه خودکشی در تیتر، بیان جزئیات چگونگی خودکشی، پرهیز از احساسی کردن موضوع خودکشی، قهرمانانه جلوه دادن فرد خودکشی‌کننده و عدم انتشار عکس فرد از جمله راهکارها در انعکاس اخبار مربوط به خودکشی است.

سایه‌ میری با اشاره به استراتژی‌های موفق در پیشگیری از بروز خودکشی در دنیا افزود:‌ محدود کردن دسترسی افراد به وسایل کشنده، حفظ تماس بین کادر درمان و بیماران بستری در بیمارستان به علت خودکشی پس از ترخیص این افراد از بیمارستان، تأسیس مرکز اورژانس خودکشی و اختصاص خطوط ویژه به این مرکز، آموزش پزشکان عمومی و کادر بهداشتی و برنامه‌ریزی جهت آموزش در مدارس از جمله اقدامات مؤثر در پیشگیری از خودکشی است.

مرجان فتحی روانشناس سلامت با اشاره به راهکارهای برون‌رفت از بروز خودکشی در جامعه و نقش رسانه‌ها در انعکاس اخبار مربوط به خودکشی اظهار داشت: باید اطلاعات دقیقی در انعکاس اخبار مربوط به خودکشی از منابع مورد نظر داشته باشیم ضمن اینکه باید منابعی برای ارائه مشاوره به  افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند ارائه دهیم تا آنها در مواجه با چنین موضوعی بتوانند کار مشاوره‌ای خود را انجام دهند.

وی اظهار کرد:‌ بازگو کردن حقایق مربوط به خودکشی در انعکاس اخبار ترجیح دارد ضمن اینکه باید هنگام صحبت از موضوع خودکشی ارائه اطلاعات در پیشگیری از خودکشی مورد توجه قرار گرفته و این امر بسیار سودمند است. یعنی اینکه بدانیم چگونه می‌توان به افراد در معرض این اقدام کمک کرد.

این روانشناس سلامت با اشاره به نقش رسانه‌ها در آموزش مهارت‌های مربوط به مدیریت هیجان و ارتباط مؤثر به افراد جامعه افزود: وقتی رسانه‌ها از خودکشی افراد مشهور جامعه گزارش تهیه می‌کنند باید با احتیاط با این موضوع برخورد کنند. ضمن اینکه باید در انعکاس اخبار مربوط به خودکشی از اعلام جزئیات روش خودکشی افراد خودداری کنیم.

به گزارش فارس، سمپوزیوم پیشگیری از خودکشی در نقش رسانه به همت جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران امروز در دانشکده علوم رفتاری و سلامت برگزار شد.

پایان پیام/

مطالب مشابه