از هر ۱۰۰ کودک ۷ کودک به اختلال بیش فعالی و نقص توجه مبتلا هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مهدی تهرانی دوست افزود: این اختلال مربوط می‌شود به کارکرد بد مغز و مهم‌ترین کارکردی که در این افراد با آن مواجه هستیم کارکرد کنترلی مغز است. در واقع مهم‌ترین کارکرد مغز که روی رفتارهای ما تأثیرگذار است، کارکرد کنترلی است که می‌تواند رفتارهای ما را کنترل کند تا بتوانیم خودمان را متناسب با شرایطی که در آن قرار گرفته ایم، وفق دهیم.

استاد گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در کودکان این کنترل ضعیف است و به همین دلیل رفتارهای آنها بیش از حد معمول است و در کنار پرتحرکی، رفتارهای بدون فکر از آنها بیشتر دیده می‌شود و نمی‌توانند برای انجام کارهای خودشان، تحمل و فکر کنند و این ناتوانی در کنترل، منجر به ناتوانی آنها در تمرکز روی مسائلی مانند درس خواندن می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه راه درمان برای این اختلال وجود دارد، که مهم‌ترین آن درمان دارویی است که می‌تواند به تقویت رفتار کنترلی مغز کمک کند. همچنین علاوه بر دارو، یکسری آموزش‌های رفتاری است که به خانواده کودک و کودک داده می‌شود تا بتوانند کنترل بیشتری روی رفتار و تمرکز و توجه کودک داشته باشند.

تهرانی دوست با اشاره به برگزاری دومین سمپوزیوم مبانی عصبی - شناختی در اختلالات رشدی، از ۱۸ تا ۱۹ مهر ۹۸ در دانشگاه خوارزمی، گفت: این سمپوزیوم با هدف بالا بردن دانش محققین و دانشجویان با مبانی شناختی و عصب شناختی و اختلالات عصبی رشدی برگزار می‌شود، این اختلالات، اختلالاتی هستند که از دوران کودکی خودشان را نشان می‌دهند و در این اختلالات، مغز نمی‌تواند رشد لازم را در برخی از حیطه‌ها داشته باشد.

به گزارش مهر دبیر علمی سمپوزیوم مبانی عصب شناختی در اختلالات رشدی در پایان اضافه کرد: مهم‌ترین اختلالاتی که در این سمپوزیوم مورد بحث قرار می‌گیرد عبارتند از: اختلال بیش فعالی- نقص توجه، اختلال طیف اوتیسم و اختلالات یادگیری این بیماری‌ها مهم‌ترین مشکلات رشدی در دوران کودکی می‌باشد که درمان به موقع آنها می‌تواند از مشکلات بیشتر در سنین بالاتر پیشگیری نماید.

پایان پیام/

مطالب مشابه