مخالفت رسمی سازمان نظام پزشکی با واگذاری توزیع داروهای آگونیست به داروخانه‌ها
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در این نامه که به امضاء محمد جهانگیری رسیده است، ضمن تشریح دلایل یازده‌گانه سازمان نظام پزشکی برای مخالفت با مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر، آمده است:

خواهشمند است با توجه ویژه به نتایج اجرای پایلوت توزیع داروهای آگونیست در دو استان، نسبت به تغییرات ساختاری در این حجم وسیع احتیاط بیشتری اتخاذ گردد و تصمیم‌‌گیری‌های مرتبط از طریق تجمیع نظرات چهره‌های علمی مورد وثوق طب اعتیاد و نیز انجمن‌های مرتبط، صرفاً از مسیر تصویب در کمیته‌های تخصصی درمان و ارائه به کمیته تلفیق،‌ استحصال گردد.

از آنجایی که کارشناسی این موضوع نیازمند صرف زمان و برگزاری نشست‌های متعدد می‌باشد، لذا خواهشمند است جهت پیشگیری از تحمیل عوارض ناخواسته جبران‌ناپذیر و هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی و گزاف به نظام سلامت، نسبت به تعلیق اجرای این بند از مصوبه دستور عاجل صادر فرمایید.

گزیده ای از جمع بندی نظرات کارشناسی خبرگان حوزه درمان اعتیاد که در نامه معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی به استحضار دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری رسیده در ذیل آمده است:

1_ با توجه به پروتکل های کشوری و جهانی درمان اعتیاد، القای درمان بیماران با داروهای آگونیست اپیوئیدی صرفا در حضور پزشک میسر خواهد بود و بعد از تثبیت بیمار، ضرورت دارد در هر بار مراجعه و ویزیت بیمار بر اساس تشخیص و صلاحدید پزشک میزان داروی همان روز، در مرکز درمانی تحت نظارت ، مصرف شود.

2_ مطابق نظرات کارشناسان و متخصصین صاحب نام حوزه اعتیاد، دارو یکی از ابزارهای اتصال بیمار به مراکز درمانی است.

3_ به استناد داده ها، مشاهدات میدانی و نظرات متخصصین این حوزه، اعتیاد اولیه به متادون و سایر داروهای آگونیست مورد استفاده در درمان اعتیاد بسیار نادر است و قریب به اتفاق افراد مصرف کننده متادون سابقه اعتیاد به حداقل یک ماده یا داروی اعتیاد آور از جمله ترامادول را ذکر نموده اند.

4_ با توجه به فرم های جامد و مایع دارو در شرایط عرضه دارو توسط داروخانه تحویل داروی مایع در دوز تعیین شده از طرف داروخانه بسیار سخت و غیرممکن است.

5_ در ترسیم اجمالی ازمرحله پیش تولید تا عرضه دارو به بیمار، مبادی نشت زیادی قابل تصور بوده و خواهشمند است در صورت وجود آمار مستدل و علمی مرتبط جهت تنویر اذهان عمومی و توجیه اجرای طرح اعلان عمومی شود.

6_ گزارش شاخص های توفیق یا عدم توفیق طرح پایلوت دو استان قم و تهران به استحضار اعضای کمیته درمان برسد تا براساس مستندات در فضای کارشناسانه در این خصوص تصمیم گیری شود.

7_ مطابق نظر کارشناسان در طی زمان ، بین بیمار و تیم درمانی نوعی اتحاد درمانی ایجاد می شود ، بیماران به عنوان مراجعان ثابت مراکز از حمایت برخوردارند و با از هم گسیخته شدن بسته خدمات درمانی از این حیث محروم خواهند ماند.

8_ سازمان نظام پزشکی به عنوان سازمان نظاره گر بر نظامات انتظامی همانگونه که از تخلفات انتظامی اعضای خود چشم پوشی نمی کند برخود می داند در خصوص به خطر افتادن ثبات شغلی بیش از ده هزار عضو خود و چهل هزار نفر هموطن مشتمل بر پزشک، پرستا، بهیا، روانشناس، مددکار و منشی، حساسیت نشان دهد.

9_ امروز تعداد زیادی از پزشکان عمومی دوره دیده و مجرب در درمان اعتیاد با مدیریت بخش خصوصی در حال یاری رساندن به نظام سلامت هستند که باید به نحو عالی مورد بهره برداری سیاست های کلان حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد قرار گیرند.

10_ با توجه به توزیع جغرافیایی گسترده مراکز درمان سوء مصرف مواد در قالب بخش خصوصی، بدون تحمیل کوچکترین هزینه ای به ساختار نظام سلامت ، بر هم زدن یا عدم بهره برداری مناسب از این ظرفیت نوعی سرمایه سوزی محرز است.

11_ در سیزدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد بیش از 800 کارشناس حوزه اعتیاد ضمن ابراز نگرانی از اجرای طرح های غیرکارشناسانه با طرح شعاد "تصمیم گیری مبتنی بر دانش" بر غیرکارشناسانه بودن مصوبه جدایی دارو از درمان صحه گذاشته اند و این مهم وظیفه ما را در کارشناسی مجدد این موضوع بیش از پیش سنگین می کند.
photo_2019-09-03_13-11-16.jpg 142.68 KB

پایان پیام/

2 نظر

مطالب مشابه