پزشکان چگونه در اینستاگرام تبلیغ کنند؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فربد رهنما با اشاره به برخی تبلیغات خارج از عرف در حوزه سلامت و امورپزشکی در فضای اینستاگرام بیان کرد: در حال حاضر دغدغه اصلی نظارتی ما تبلیغات غیر مجاز امور پزشکی در فضای مجازی بویژه اینستاگرام است که البته بخشی از آن توسط افراد و مراکز فاقد صلاحیت انجام می شود. این تبلیغات می تواند موجب بروز مشکلات عدیده ای از جمله القای خدمات شود که در راستای رسالت حرفه ای جامعه پزشکی نیست.

مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: مرجع صدور مجوز تبلیغات، سازمان نظام پزشکی محل تبلیغ است که پس از انجام کارشناسی و دریافت تعرفه مصوب اقدام به صدور مجوز تبلیغات ممهور به مهر برجسته می کند، فضای مجازی تحت شمول دستورالعمل تبلیغات سازمان نظام پزشکی است به این معنی که اگر فردی بخواهد در فضای مجازی اقدام به تبلیغات دارویی، آرایشی، بهداشتی یا امور پزشکی کند، موظف به اخذ مجوز از سازمان نظام پزشکی است.

وی افزود: این مجوز با در نظر گرفتن جامعه هدف، محتوای تبلیغات و راستی آزمایی محتوا صادر می‌شود و این در حالی است که بسیاری از افراد بدون اخذ مجوز در فضای مجازی اقدام به تبلیغات امور پزشکی می‌کنندکه یکی از معضلات جدی نظام سلامت است.

رهنما گفت: تبلیغ در تمام شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی، مشمول قانون و نظارت مستقیم سازمان نظام پزشکی است و اگر پزشکی بخواهد در فضای اینستاگرام تبلیغ کند، باید مطابق قانون با مراجعه به سازمان نظام پزشکی منطقه ای که کار می کند،  درخواست مجوز تبلیغات کند، سازمان نظام پزشکی مربوطه با در نظرگرفتن پروانه طبابت و نوع درخواست فرد متقاضی و در چهارچوب قوانین و ضوابط مربوطه، مجوز تبلیغات را صادر می کند .

مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص نحوه برخورد با تبلیغاتی که بدون اخذ مجوزهای قانونی از سازمان نظام پزشکی در اینستاگرام فعالیت می کنند؛ تصریح کرد: این نوع تبلیغات بر دو دسته تقسیم می شوند یعنی اگر پزشک یا یک مرکز درمانی بدون اخذ مجوز اقدام به تبلیغ کرده باشد به هیات های انتظامی سازمان نظام پزشکی و اگر  تبلیغ توسط افراد غیرپزشک انجام شده باشد، به دادسرای جرایم پزشکی ارجاع داده می شود.

وی همچنین در زمینه تبلیغاتی که هویت صاحب صفحه در اینستاگرام مشخص نباشد، اظهار کرد: تخلفات تبلیغاتی این صفحات به پلیس فتا و مراجع قضایی اعلام می شود، رصد تبلیغات فضای مجازی بویژه تبلیغات پزشک نماها، توسط این سازمان از سال گذشته آغاز شده است ؛گفت: اقدامات مناسبی در این راستا صورت گرفته و 210 شعبه سازمان نظام پزشکی را در سراسر کشور فعال نمودیم که همکاری مناسبی از سوی جامعه پزشکی، سازمان‌های نظام پزشکی و  پلیس فتا صورت گرفته است.

رهنما تصریح کرد: یکی از فعالیت‌های جدید سازمان نظام پزشکی در راستای جلوگیری از تبلیغات لجام‌گسیخته کنونی، طبقه‌بندی و گرید بندی تخلفات است که مرجع رسیدگی به هر یک از این تخلفات ممکن است یک شخصیت حقوقی مجزا باشد.

مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور تبلیغات بدون اخذ مجوز از نظام پزشکی را بر حسب شدت آسیب رسانی به چهار دسته تقسیم کرد و گفت: دسته اول تبلیغاتی است که در چارچوب ضوابط مندرج در دستورالعمل بوده اما مجوز لازم را از نظام پزشکی مربوطه دریافت نکرده است که پایین ترین درجه تخلف تبلیغاتی محسوب می شود. دسته دوم تبلیغات بدون مجوز با محتوای فریبنده و اغواگرانه است؛ مثلاً  فردی که ادعا می‌کند بیماری خاصی را تضمینی درمان می‌کند. 

وی اظافه کرد: دسته سوم تبلیغات بدون مجوزی است که محتوای غیرواقعی در خصوص رشته پزشک دارد که به طور نمونه می توان به معرفی پزشک با عناوین تخصصی نامرتبط اشاره کرد. دسته چهارم مربوط به تخلفاتی است که بر خلاف اصول اخلاقی و حاوی تصاویر بدن بیماران است که البته این دسته نیز بر حسب عضو مورد نمایش یک تقسیم بندی ثانویه دارد. بعضی از موارد این دسته چهارم از تخلف خارج شده و مصداق جرم هستند.

رهنما در خصوص اینکه آیا اخذ مجوز از سوی سازمان غذا و دارو برای تبلیغ کفایت می کند ، تصریح کرد : همکاران ما در سازمان غذا و دارو مجوز ساخت ، تولید،واردات یا توزیع یک محصول را صادر می‌کنند، ولی در هنگام تبلیغات یک محصول و اشاره به خواص و فواید آن، باید بررسی توسط سازمان نظام پزشکی صورت گیرد.

مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در چند سال اخیر همکاری مناسبی با سازمان نظام پزشکی برای ابلاغ دستورالعمل‌ تبلیغات نظام پزشکی به کانون‌های تبلیغاتی خود داشته است، صاحبان رسانه از جمله صدا و سیما باید به قانون تمکین کنند ، متاسفانه در حال حاضر بسیاری از تبلیغات حوزه سلامت که از صدا و سیما پخش می شود، مجوزهای لازم را از سازمان نظام پزشکی دریافت نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: هر چند که موسسات و مراکز درمانی پروانه بهره برداری خود را از وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی می گیرند،  اما مجوز تبلیغات آنها را سازمان نظام پزشکی بررسی و صادرمی کند و اگر موسسات پزشکی مرتکب تخلف تبلیغاتی شوند ، رسیدگی به آن تخلف با احضار مسئول فنی موسسه به دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی انجام می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی رهنما در پایان اضافه کرد: با توجه به این که در حال حاضر صدور مجوز تبلیغات امور پزشکی در فضای مجازی توسط سازمان های نظام پزشکی سراسر کشور انجام می شود ، از اعضای فرهیخته سازمان نظام پزشکی خواستاریم که صرفا پس از اخذ مجوزهای لازم به تبلیغات در فضای مجازی اقدام نمایند.

پایان پیام/

11 نظر

مطالب مشابه