کودکان مبتلا به اوتیسم در ایجاد ارتباط مشکل دارند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا مرادی، هدف از برگزاری دومین سمپوزیوم علوم شناختی را، آشنایی دانشجویان علاقمند به علوم شناختی با مباحث و موضوعات روز این بخش از علوم عنوان کرد و افزود: برقراری ارتباط و آشنایی و تعامل میان دانشجویان، محققان، و اساتید صاحب‏نظر در این حوزه با یکدیگر و فراهم کردن زمینه های همکاری علمی گروهی میان اساتید و دانشگاه های مختلف کشور، از دیگر اهداف برگزاری این سمپوزیوم است.

رئیس موسسه آموزش عالی علوم شناختی ادامه داد: ایجاد ارتباط و همکاری میان محققان، دانشجویان و اساتید دانشگاه های تحت پوشش وزارتخانه های علوم و بهداشت، فراهم کردن فرصت برای دانشجویان دوره های دکتری که در زمینه‏ محورهای سمپوزیوم دوم فعالیت علمی دارند از طریق اختصاص پنل ویژه دانشجویان دوره دکتری، از دیگر بخش های سمپوزیوم امسال است.

وی به محورهای پژوهش اشاره کرد و افزود: در سمپوزیوم اول تاکید اساسی بر بازتوانی شناختی بود در این سمپوزیوم تاکید بر طرح آخرین یافته‏ ها در زمینه اختلالات عصب رشدی است.

مرادی تصریح کرد: طرح آخرین یافته ‏های دانش بنیادی در مورد اختلالات اوتیسم، اختلال ADHD و اختلالات یادگیری توسط متخصصین برجسته دانشگاه های کشور، معرفی ابزارهای ارزیابی شناختی در مورد اختلالات یاد شده شامل ابزارهای رایانه ‏ای و آزمون های کلاسیک که در ایران امکان بهره‏ گیری از آنها وجود دارد، از جمله محورهای مورد بحث و تبادل نظر در سمپوزیوم امسال است.

رئیس موسسه آموزش عالی علوم شناختی با اشاره به معرفی روش های بازتوانی شناختی ویژه کودکان گرفتار اختلالات عصب رشدی، گفت: اوتیسم، اختلال عصبی‌ رفتاری خاصی است که با نقص در روابط اجتماعی، مهارت‌های گفتاری و ارتباطی همراه ‌با رفتارهای کلیشه‏ ای و تکراری قرین است، کودکان مبتلا به اوتیسم دارای مشکلات در ایجاد ارتباط بوده و از درک و فهم افکار و احساسات دیگران ناتوان هستند، این کودکان قادر به بیان احساسات خود از طریق واژه‏ ها، کلمات یا حرکات نیستند.

به گزارش مهر وی در پایان افزود: به نظر می رسد علل اختلال اوتیسم وسیع و گسترده است و می تواند شامل مواردی مانند عوامل ژنتیک، مشکلات دوران بارداری، سن والدین، روابط معیوب والدین با کودک، و...، باشد، درمان این اختلال شامل طیف گسترده ای از مداخلات و درمان ها شامل درمان های دارویی، بازتوانی شناختی، آموزش والدین، آموزش کودکان مبتلا به اختلال و...، است.

پایان پیام/

مطالب مشابه