طی ۵ سال ۲۰ هزار میلیارد تومان به هزینه درمان تامین اجتماعی اضافه شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مهدی درخشان در مورد هزینه های درمان تامین اجتماعی، کمبود مراکز درمانی، طرح تحول سلامت، تجهیز مراکز درمانی، بدهی مراکز طرف قرار داد و… توضیحاتی داد.

معاون سازمان تامین اجتماعی گفت: در هفته تأمین اجتماعی پنج مرکز بهداشتی درمانی در سه استان خوانسار در اصفهان، بانه و کامیاران در کردستان، پاوه و جوانرود در کرمانشاه افتتاح می شود. همچنین ۳۵ افتتاح درمانگاه کوچک را نیز در دستور کار داریم.

وی افزود: ارتقای هتلینگ، تجهیز و بهسازی اورژانس، اتاق عمل و غیره در استان های مختلف مانند لرستان، هرمزگان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و اردبیل انجام می شود.

درخشان ادامه داد: رویکرد ما در سازمان تأمین اجتماعی نرم افزاری است تا سخت افزاری، سعی می کنیم بر اساس سیستم الکترونیکی بخشی از نیاز بیمه شدگان را تسهیل کنیم به طوری که دیگر نیاز به مراجعه حضوری کمتر شود. در صورت الکترونیکی شدن ارائه خدمات، بیمه شدگان راحت تر و با کیفیت بهتر از خدمات بهره مند می شوند و لازمه این موضوع این است که فرآیند قدیمی اصلاح شود. در صورت الکترونیکی شدن خدمات، کنترل مراکز صددرصد و آنلاین انجام می شود و همچنین خدمات سریعتر و سهل تر در دسترس قرار می گیرد و باعث پیشگیری از هزینه های پرت نیز خواهد شد.

معاون سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه دفترچه های درمانی درمراکز ملکی سازمان حذف شده است، گفت: استقرار نسخه الکترونیک، حذف دفترچه های درمانی و غیره از جمله مزیت هایی این طرح است.

وی اظهار کرد: مدیریت منابع از دیگر برنامه هایی است که اجرایی خواهد شد، تکمیل سیستم آی تی اس بیمارستانی باعث می شود تمامی فعالیت های بیمارستان ها و مراکز ملکی به صورت آنلاین مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات رفع خواهد شد. این سیستم را در درمان مستقیم و غیرمستقیم در تمامی استان ها اجرایی کردیم که وزارت بهداشت و درمان طبق قانون متولی این کار است و ستاد مشترکی تشکیل شده که ما نیز در آن عضو هستیم. این کار با جدیت در سال ۹۸ کامل و به اتمام می رسد که باعث کاهش خطاهای نسخه نویسی، افزایش کارآیی و کاهش زمان چه برای بیماران و چه برای پرسنل خواهد شد و همچنین مراجعات مکرر را نیز کاهش می دهد.

درخشان تصریح کرد: بر اساس سیستم الکترونیکی مشخص می شود یک بیمار در طول هفته چند بار به مراکز و مطب های مختلف مراجعه کرده و پرونده الکترونیکی وی در دسترس قرار می گیرد و هر جای کشور که این بیمار مراجعه کند، پرونده وی مشخص و قابل پیگیری است و سوابق بیماری وی درج شده است.

معاون سازمان تامین اجتماعی با تأکید بر اینکه در مراکز ملکی سازمان این طرح اجرایی شده است، گفت: البته ما نمی توانیم آن را اجبار کنیم و مسئولیت آن برعهده وزارت بهداشت است اما سختی این کار با همراهی پزشکان و با تجمیع همه امکانات رخ می دهد.

وی اضافه کرد: مشارکت وزارت بهداشت و ارتباطات که عضو ستاد هستند و تکلیف قانونی برای گسترده شدن طرح دارند می توانند در اجرای موفق آن سهیم باشند.

درخشان به نظام ارجاع اشاره کرد و گفت: نظام ارجاع یکی از برنامه های اصلی کشور است که بر اساس قانون و با تولی گری وزارت بهداشت انجام می شود و ما در مراکز درمانی تأمین اجتماعی نظام ارجاع را برای بیماران مزمن "دیابت، قلبی، تنفسی، روانی و …" انجام داده ایم. با اجرای نظام ارجاع پرونده مراجعه کنندگان در هر جای کشور در دسترس پزشک معالجه کننده قرار می گیرد.در مراکز درمانی تأمین اجتماعی نظام ارجاع را برای بیماران مزمن "دیابت، قلبی، تنفسی، روانی و …" انجام داده ایم. با اجرای نظام ارجاع پرونده مراجعه کنندگان در هر جای کشور در دسترس پزشک معالجه کننده قرار می گیرد.

معاون سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: این طرح در سال های قبل در دو استان اجرایی و سپس متوقف شده است، کار سختی است و در دو استان در گذشته شروع شد اما ادامه پیدا نکرد و چنانچه سیستم الکترونیکی به صورت گسترده اجرا شود، نظام ارجاع نیز عملیاتی خواهد شد.

وی به ارائه خدمات در مراکز غیرمستقیم اشاره کرد و گفت: تمامی خدمات که نیاز به ثبت و تأیید دارند در این مراکز الکترونیکی شده مانند خدمات آزمایش، نسخ پاراکلینیک، دیالیز و غیره و دیگر خدمات دستی و حضوری نداریم.

درخشان در مورد طرح استحقاق سنجی درمان گفت: این طرح در تمام مراکز ما انجام می‌شود و تمام سوابق بیمه شدگان به صورت آنلاین قابل مشاهده است به طوری که می توانیم ببینیم بیمه شده حق بیمه خود را پرداخت کرده یا خیر، همچنین این طرح در مراکز درمان غیرمستقیم نیز با همکاری بیمه سلامت در حال انجام است. در بخش خدمات سرپایی نیز در سال جاری اطلاعات کامل خواهد شد.

معاون سازمان تامین اجتماعی در خصوص گایدلاین پزشکی نیز اظهار داشت: یکی از کارهای بزرگی که در تامین اجتماعی انجام شده تدوین، ابلاغ و اجرای طرح گایدلاین پزشکی است. به طوری که در این طرح روش های استاندارد تشخیص های درمانی انجام می‌شود و استانداردهای مشخصی که تاکنون در مراکز درمانی ما نبوده، تدوین شده است. با اجرای این طرح استانداردهای عملی به دستورالعمل اجرایی تبدیل شده و همه موظف هستند که آن را اجرایی کنند در غیر این صورت با آنها برخورد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۳۰ گایدلاین با همکاری وزارت بهداشت ابلاغ و اجرایی شده و مراکز درمانی در چارچوب های تعیین شده نسبت به اجرای آن اقدام می کنند. وزارت بهداشت در بحث علمی در این خصوص اقدام می کند و در بحث بیمه ای نیز تبدیل آن به دستورالعمل اجرای بر عهده سازمان تامین اجتماعی است.

درخشان ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی بیش از ۷ هزار میلیارد تومان در ماه هزینه می کند، تصریح کرد: هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه درمان هر ماه است این در حالی است که در سال ۹۲ کل هزینه درمان سالانه ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۷ به ۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده است، طی ۵ سال ۲۰ هزار میلیارد تومان به هزینه درمان تامین اجتماعی اضافه شده است که یکی از دلایل آن یکسان سازی نرخ ارز، حذف یارانه و همچنین طرح تحول بوده که از سال ۹۱ تاکنون این افزایش نرخ رخ داه است.

معاون سازمان تامین اجتماعی در مورد طرح تحول سلامت نیز گفت: در ابتدا قرار بود با اجرایی شدن طرح تحول، دولت ها هزینه بیمه ها را پرداخت کنند اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد.قبل از آغاز طرح مردم با مراجعه به بیمارستانهای دانشگاهی و دولتی ۴۰ تا ۵۰ درصد هزینه را از جیب خود پرداخت می کردند اما با اجرای طرح تحول سلامت این پرداختی به کمتر از ۱۰ درصد رسید، مشکل طرح تحول این است که بار اضافی بر دوش سازمانهای بیمه ای تحمیل شد اما در مجموع به نفع مردم است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر رابطه ما با وزارت بهداشت خوب است، افزود: امیدواریم مشکلاتی که سر راه نظام سلامت است با کمک مسئولان حل شود.

درخشان در مورد تجهیزات پزشکی بیمارستانهای تامین اجتماعی نیز افزود: تجهیزات پزشکی که در طول ۴ سال گذشته به مراکز درمانی تامین اجتماعی داده شده، معادل ۲۰ سال قبل است و در مجموع نیازهای ۱۵ سال مراکز همه رفع شده است. مشکلات و نیازهای مراکز درمانی جزئی است و از نظر تجهیزات مشکلی نداریم البته در حال حاضر در بحث پروتز مراکز درمانی مقداری به مشکل برخورده اند و کمبودهایی مشاهده می‌شود که آن نیز ناشی از تحریم است و تاثیری در سلامت مردم ندارد، تجهیزات در بخش اورژانس، قلب و زایمان در مراکز درمانی و بیمارستانها انجام شده و کمبود تجهیزات نداریم.

معاون سازمان تامین اجتماعی در خصوص اینکه آیا با کمبود مراکز درمانی مواجه هستیم یا خیر، گفت: طبق قانون، تامین اجتماعی باید بخش عظیمی از خدمات درمانی خود را از بخش غیرمستقیم تامین کند و وظیفه سازمان، تولید خدمت نیست. یک سوم خدمات در بخش درمان مستقیم و مابقی نیز غیرمستقیم تامین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شرایط اقتصادی مردم طوری است که تمایل دارند به صورت رایگان از مراکز درمانی استفاده کنند، تصریح کرد: هیچ جای دنیا این گونه نیست که تمامی خدمات درمانی از طریق تامین اجتماعی ارائه شود بلکه با خرید خدمت از بخش غیردولتی انجام می‌شود، با بهتر شدن بخش خصوصی و دولتی ما نیز بهتر می توانیم خدمات ارائه دهیم،در صورت ارائه زیرساخت های لازم در بخش آی تی و با جبران کمبود نیروی انسانی و تجهیز مراکز نظارت ها بیشتر و در جهت بهبود کیفیت ارائه خدمات اقدام خواهیم کرد.

درخشان تاکید کرد: کار بیمه ها، بیمارستان سازی نیست و کمبودهای بیمارستانها نیز باید در بخش غیرمستقیم از طریق وزارت بهداشت برطرف شود.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: برنامه های تامین اجتماعی در سال جدید بیشتر روی تکمیل پروژه های قبلی است که ناقص مانده و امسال نیز چند بیمارستان تا پایان سال مورد بهره برداری قرار می گیرد که بیمارستانها در استانهای آبادان، دزفول، تهران (هدایت) تا پایان سال به بهره برداری می رسند و بیمارستان فیاض بخش نیز در نیمه اول سال آینده تکمیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: ۱۳ مرکز سرپایی تا پایان سال به بهره برداری می رسد، افزود: در مورد ارتقا هتلینگ بیمارستانها نیز از ۲ سال گذشته اقداماتی انجام شده و ۱۰ درصد باقیمانده آن نیز تا پایان سال انجام خواهد شد.

درخشان اضافه کرد: متاسفانه به دلیل کمبود نقدینگی که تامین اجتماعی داشت سال گذشته مطابقات مراکز طرف قرارداد را نتوانست پرداخت کند و این مطالبات به تعویق افتاد اما طی ۱۰ روز گذشته حدود ۳ هزار میلیارد تومان به مراکز دانشگاهی پرداخت شد و یک ماه مطالبات مراکز خصوصی "بیمارستان، درمانگاه، داورخانه، پزشکان و …" نیز پرداخت شده است.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی افزود: با پرداخت ۳ هزار میلیارد تومان توانستیم مطالبات ۶ ماه مراکز دانشگاهی را پرداخت کنیم و امیدواریم با قولی که دولت بابت پرداخت مطالبات تامین اجتماعی داده بتوانیم بخشی از بدهی مراکز طرف قرارداد را پرداخت کنیم.توانستیم مطالبات ۶ ماه مراکز دانشگاهی را پرداخت کنیم و امیدواریم با قولی که دولت بابت پرداخت مطالبات تامین اجتماعی داده بتوانیم بخشی از بدهی مراکز طرف قرارداد را پرداخت کنیم

وی با تاکید بر اینکه تاخیر در پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد باعث بروز مشکلاتی برای آنها شده است، تصریح کرد: به طور حتم مراکز طرف قرارداد مشکلات بیماران را به مشکلات خود ترجیح می دهند و بسیار بزرگوار هستند و ما نیز سعی می کنیم با دریافت مطالباتمان از دولت، بدهی این مراکز را نیز پرداخت کنیم.

درخشان در مورد مشکلات دارویی نیز گفت: بخش زیادی از داروها در داخل کشور تولید می‌شود و اخیراً یک مشکلاتی برای تهیه مواد اولیه بوده که تاکنون توانسته ایم مدیریت کنیم و کمبودها تا حد قابل قبولی مدیریت شده است.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه اساساً مواد اولیه دارو مشمول تحریم نمی شود، اظهار داشت: همکاران ما در وزارت بهداشت در خصوص تامین مواد اولیه اقدامات لازم را انجام می دهند و با توجه به اینکه ۳۰ درصد داروهای داخل کشور در مراکز و کارخانه های تامین اجتماعی تولید می‌شود تمامی تلاش خود را برای تولید دارو و رفع مشکلات دارویی مردم انجام می دهیم و در حال حاضر مشکلی در تولید دارو نداریم.

به گزارش مهر وی در پایان افزود: در مقایسه با کشورهای دیگر هنوز جزو کشورهایی هستیم که داروی ارزان داریم و این ارزان بودن تمایل به قاچاق دارو را در کشورهای همسایه زیاد کرده است، در حوزه مراکز درمانی تامین اجتماعی از سال قبل ستادی تشکیل داد ه ایم و تجهیزات لازم را برای تامین داروی کافی در نظر گرفته ایم و هیچ نگرانی برای تامین دارو نداریم.

بر اساس آمارهای موجود، ۴۷ هزار مرکز طرف قرارداد تأمین اجتماعی هستند که در دو بخش مستقیم و غیرمستقیم به بیمه شدگان خدمات ارائه می دهند به طوری که ۷۵ بیمارستان، ۵ دی کلینیک، ۲۸۹ مرکز سرپایی تحت پوشش سازمان است که ۱۰ هزار و ۷۱۸ تخت بستری نیز به صورت رایگان به بیمه شدگان خدمت می دهد.

پایان پیام/

مطالب مشابه