حضور افراد غیرکارشناس مهمترین مشکل حوزه گردشگری پزشکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد جهانگیری با اشاره به این آمارهای هشداردهنده توضیح داد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در حوزه گردشگری پزشکی کشور وجود دارد، حضور افراد غیرکارشناس و غیرحرفه‌ای در زمینه راهنمایی بیماران است. این افراد، دلالان و واسطه‌هایی هستند که با عنوان مترجم، راهنما و … در فرودگاه‌ها یا جاهای دیگر مستقر می‌شوند. این افراد بیماران را به مراکز درمانی هدایت می‌کنند که از نظر ما فاقد کیفیت استاندارد هستند و پول زیادی هم به جیب می‌زنند؛ به‌طوری که ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌های این افراد به جیب این دلال‌ها می‌رود.

رئیس انجمن گردشگری سلامت ادامه داد: بر این اساس ما ملزم هستیم که در شورای راهبری توریسم سلامت که متشکل از وزارت بهداشت، ‌وزارت امور خارجه، سازمان نظام پزشکی، سازمان میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی است، اینگونه موارد را پیگیری کنیم. البته کمیته‌ای هم برای پیگیری امور اینچنینی در این شورا ایجاد شده است. در این راستا، بیمارستان‌های واجد صلاحیت در زمینه گردشگری سلامت به عضویت این شورا درآمده‌اند و در این راستا اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

واقعیت این است که اگر مراکز درمانی استاندارد در کشور، بستری برای جذب قانونی گردشگران سلامت فراهم کنند، یا اینکه این امر تخصصی را به شرکت‌های تسهیلگر و قانونی در صنعت گردشگری سلامت بسپارند، آنگاه درآمد دلالان غیرقانونی از این صنعت، روز به روز کمتر خواهد شد.

وی به راهکارهای مقابله با فعالیت دلالان غیرقانونی و ضرورت مراجعه گردشگران سلامت به مراکز درمانی معتبر، اشاره کرد و افزود: در حوزه ارائه خدمات گردشگری سلامت باید به بیمارستان‌هایی که دارای مجوز ارائه خدمت به بیماران خارجی هستند مراجعه شود. سازمان نظام پزشکی هم پزشکان و بیمارستان‌هایی را که در این زمینه صاحب صلاحیت هستند، معرفی می‌کند که امیدواریم این اطلاع‌رسانی به خوبی انجام ‌شود تا توریست‌ها از جای مناسب، خدمات مناسب درمانی را دریافت کنند.

بر اساس آمارهای رسمی، در حال حاضر حدود ۱۶۶ بیمارستان در کشور ما مجوز قانونی در حوزه گردشگری سلامت دارند و در سال گذشته نیز ایران از صنعت رو به رشد گردشگری سلامت، حدود یک میلیارد دلار درآمد ارزی داشته است.

زینب محمدزاده، کارشناس مدیریت بیمارستانی نیز با اشاره به خلاهای صنعت گردشگری سلامت در ایران گفت: با توجه به اینکه هزینه درمان‌های تخصصی در ایران بسیار پایین‌تر از کشورهای توسعه یافته تمام می‌شود و کیفیت این درمان‌ها نیز هم سطح با کشورهای پیشرفته است، انتظار می‌رود که روند ورود گردشگران سلامت به ایران افزایش یابد و درآمدهای ایران در این صنعت سودآور، چند برابر میزان فعلی شود، اما اگر قرار باشد که بخش مهمی از این افزایش درآمدها به جیب دلالان برود، این اتفاق در بلندمدت موجب می‌شود که زیرساخت‌های گردشگری سلامت در ایران توسعه چندانی پیدا نکند، زیرا در آن شرایط درآمدهای گردشگری سلامت به جای توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز  این صنعت در مسیر دیگری هزینه خواهد شد.

وی افزود: زمانی بیمارستان‌ها در صنعت گردشگری سلامت رشد پیدا می‌کنند که هزینه ارائه خدمت به بیماران خارجی در این بیمارستان‌ها قابل بازگشت باشد و درآمدها در این حوزه بیشتر از هزینه‌ها شود. یعنی بیشتر درآمدهای صنعت گردشگری سلامت به این بیمارستان‌ها برگردد، اما اگر بازگشت سرمایه وجود نداشته باشد و سود ارائه خدمات تخصصی بیمارستان‌ها به جیب دلالان برود، ناخودآگاه مراکز درمانی هم دلسرد می‌شوند و روند سرمایه‌گذاری در گردشگری سلامت نیز کند خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران محمدزاده معتقد است اگر خود مراکز درمانی هم با دلالان وارد "بده بستان" بیمار خارجی نشوند، حضور دلالان هم کمرنگ خواهد شد. به باور او، در این زمینه باید رفتار بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی هم زیر ذره بین نظارت‌ها قرار بگیرد تا مراکز درمانی کشور، پاتوق دلالان گردشگری سلامت نشود.

به هر حال اینکه حدود ۴۰ درصد هزینه گردشگران سلامت در جیب دلالان باشد و جدای از هزینه‌تراشی، درمان باکیفیتی هم به بیماران خارجی ارائه نشود، خطر بزرگی برای این صنعت است و این اتفاق، بسیاری از تلاش‌ها برای توسعه سالم صنعت گردشگری سلامت ایران را با بن‌بست جدی مواجه خواهد کرد.

پایان پیام/

مطالب مشابه