توانمندی ایران در انجام عمل‌های زیبایی رقیب جدی کشورهای توسعه یافته در شاخه گردشگری پزشکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، هم‌اکنون توریست‌های سلامت از کشورهای متعددی برای انجام جراحی پلاستیک به ایران مراجعه می‌کنند، اما با توجه به توان بالای ایران در این حوزه درمانی، انتظار می‌رود که گردشگران بیشتری، ایران را به عنوان مقصد انجام جراحی زیبایی و پلاستیک انتخاب کنند.

علیرضا فدایی نائینی، فوق تخصص جراحی پلاستیک هم با اشاره به توان بالای ایران برای توسعه گردشگری سلامت از طریق جراحی پلاستیک و زیبایی تاکید دارد: هزینه ارزان جراحی‌های زیبایی در ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا به گونه‌ای است که قابلیت جلب متقاضیان خارجی را دارد. سطح انجام جراحی پلاستیک در ایران بسیار بالا بوده و ایران می‌تواند در این زمینه به سادگی با کشورهای غربی و به‌طور کلی با کشورهای جهان رقابت کند.

نائینی با اشاره به بخشی از موانع موجود در توسعه گردشگری سلامت گفت: متاسفانه به‌دلیل نبود سیستم‌های نظارتی کارآمد و دقیق در حیطه جراحی زیبایی، برخی از این عمل‌ها کیفیت مناسبی ندارند. همچنین تعداد زیادی متخصص گوش و حلق و بینی، متخصصان پوست و ۳۰۰ فوق‌تخصص جراحی زیبایی، نمی‌توانند پاسخگوی سیل انبوه متقاضیان انجام عمل‌های زیبایی در ایران باشند. همین عامل باعث شده تا بخشی از بار انجام عمل‌های زیبایی بر دوش همکاران پزشک عمومی قرار گیرد. در این شرایط نیز به‌دلیل عدم آموزش کافی، کیفیت اغلب این جراحی‌ها کاهش می‌یابد.

وی به مشکل مهم دیگری در مسیر ارائه خدمت به توریست‌های سلامت اشاره کرد و افزود: مسائل مالی باعث می‌شود برخی پزشکان به انجام خدمات زیبایی روی بیاورند، چراکه در سیستم‌های غیر زیبایی، بیمه درمانی دخیل است و به‌دلیل حجم زیاد بدهی بیمه‌ها به پزشکان و مراکز درمانی، برخی پزشکان عمومی به انجام عمل زیبایی روی آورده‌اند که در نتیجه ممکن است کاهش کیفیت این خدمات را به همراه داشته باشد. متاسفانه حتی در برخی موارد مشاهده شده که افراد غیر پزشک یا حتی افرادی که تنها در اتاق عمل ناظر بوده و کمک کرده‌اند نیز اقدام به انجام خدمات زیبایی می‌کنند؛ بنابراین لازم است تا نظارت بیشتری صورت بگیرد. با این وجود معتقدم عمل‌های زیبایی در ایران، خوب و با قدرت پیش می‌رود و به راحتی قابل رقابت با بسیاری از کشورهای توانمند دنیا است.

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی انجمن بین‌المللی جراحی زیبایی(ISAPS)  هر سال شاهد هستیم که ۵ درصد به تقاضای انواع جراحی‌های زیبایی در سراسر جهان اضافه می‌شود که در این بین، بیشترین تقاضای دریافت خدمات جراحی زیبایی از سوی زنان شامل جراحی سینه، پلک و لیپوساکشن است. همچنین بیشترین تقاضای جراحی زیبایی در مردان نیز شامل عمل‌های پلک، جراحی بینی، لیپوساکشن و کاشت مو است.

در ادامه پیمان برومند، متخصص گوش و حلق و بینی، فلوشیپ راینولوژی و جراح زیبایی هم با اشاره به توانمندی بالای ایران در انجام عمل‌های زیبایی گفت: دانش و تجربه پزشکی در ایران در حد بسیار بالایی است. ما از برخی کشورهای اروپایی بالاتر هستیم و در این حوزه با آمریکا و کشورهای توسعه‌یافته اروپایی برابریم. بهترین و سخت‌ترین جراحی‌های زیبایی با بهترین کیفیت در ایران انجام می‌شود و کیفیت بالای خدمات جراحی زیبایی در ایران مشهود است. بنابراین در زمینه دانش و تجربه پزشکی در انواع جراحی‌های زیبایی و سایر کارهای درمانی، کمبودی نداریم. درواقع، فاصله ما با پزشکی دنیا در زمینه دانش پزشکی نیست، بلکه در دسترسی به برخی از تجهیزات پزشکی است.

وی به یکی از موانع توسعه گردشگری سلامت در حوزه جراحی پلاستیک و زیبایی در ایران اشاره کرد و افزود: افراد زیادی از کشورهای همسایه مایل هستند برای انواع درمان و امور زیبایی به ایران سفر کنند، ولی دریافت ویزای ایران برای آنان معطلی زیادی دارد. یک بیمار برای سفر درمانی به هند، ظرف یک روز ویزا می‌گیرد، ولی برای سفر به ایران، گاهی باید یک تا دو هفته برای ویزا صبر ‌کند.

یکی از عمده دلایلی که توسعه گردشگری سلامت در شاخه جراحی پلاستیک و زیبایی در ایران نتوانسته است همپای توانمندی‌های ایران در این حوزه رشد کند، ضعف اطلاع‌رسانی در این زمینه است.

ابراهیم رزم‌‌‌پا، عضو هیات‌‌‌مدیره انجمن جراحان بینی نیز به همین ضعف بزرگ در گردشگری پزشکی ایران اشاره و تصریح کرد: بهترین و مهم‌ترین حوزه گردشگری سلامت ایران، طبیعتا اعمال جراحی پلاستیک و ترمیمی است. این حوزه بالاترین کیفیت و بیشترین درخواست را دارد. ترکیه، هند و حتی بسیاری از کشورهای آمریکایی، از لحاظ سطح مهارت و نتایج عمل زیبایی، اصلا قابل قیاس با کشور ما نیستند، اما در این زمینه مهم‌ترین ضعف ما در اطلاع‌‌‌رسانی است. با وجود سطح کیفی بالا و هزینه‌‌‌های پایین به ویژه در مهم ‌‌‌ترین حوزه گردشگری سلامت ایران یعنی جراحی‌‌‌های زیبایی، اطلا‌‌‌ع‌‌‌رسانی خیلی ضعیفی داریم.

مهدی کاظمی، کارشناس حوزه گردشگری سلامت نیز به همین نقص بارز در توریسم درمانی ایران اشاره کرد و گفت: ضعف اطلاع رسانی حرفه‌ای در صنعت توریسم درمانی، باعث شده است که نتوانیم از ظرفیت واقعی گردشگری پزشکی ایران بهره ببریم. مثلا در همین حوزه عمل‌های زیبایی، هزینه‌های این جراحی در کشور ما بسیار کمتر از سایر کشورهای منطقه است، اما با این وجود می‌بینیم که بسیاری از توریست‌های اروپایی برای دریافت خدمات گردشگری پزشکی به مراکز درمانی کشور ترکیه مراجعه می‌کنند.

وی افزود: توانمندی ایران در حوزه عمل‌های زیبایی، بسیار بالاتر از کشوری مثل ترکیه است، اما در حوزه تبلیغات علمی و اطلاع‌رسانی حرفه‌ای، کشور ترکیه بسیار قوی‌تر از ایران عمل می‌کند و به همین دلیل هم سهم بیشتری از بازار پرسود گردشگری پزشکی دارد.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران در شرایطی که تقاضا برای عمل‌های زیبایی در جهان مدام در حال افزایش است، تنها زمانی می‌توانیم به جذب بیشتر توریست‌های درمان در این حوزه امیدوار باشیم که در کشورهای مقصد هم بتوانیم حضوری پررنگ داشته باشیم و مثلا تلاش کنیم که در این کشورها، دفاتر نمایندگی دایر کنیم. در این صورت، قطعا تاثیر اطلاع رسانی و تبلیغات، بسیار بیشتر از وضعیت فعلی خواهد بود.

پایان پیام/

مطالب مشابه