توصیه های تغذیه ای در ماه مبارک رمضان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، زهرا عبداللهی درخصوص توصیه های تغذیه ای در ماه مبارک رمضان، گفت: مطالعات نشان داده است، روزه گرفتن براي مبتلايان به چربي خون بالا بسيار مفيد است و ميزان چربي هاي نامطلوب موجود در خون را تنظيم مي كند و موجب افزايش ميزان چربي هاي مفيد خون مي شود.

عبداللهی بر مصرف سه وعده غذا در طول شبانه روز در ماه رمضان تاکید کرد و افزود: روزه داران سعی کنند، همانند اوقاتی كه روزه دار نيستند، در طول شبانه روز، سه وعده غذا مصرف کنند، كه اين وعده ها شامل افطار، شام و سحری است.

وی درخصوص رعایت اصول تغذیه سالم در ماه رمضان تصریح کرد: بسیاری از افراد تصور می کنند، هنگام سحر باید غذاهای پرچربی و پرکالری میل کنند که در طول روز احساس گرسنگی نکنند، اما مصرف مواد غذایی پرچرب به خصوص در هواي گرم موجب تشنگی شدید و كم آبي بدن می شود.

دبیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بر مصرف غذای کم چرب و مواد غذایی پرفیبر مثل میوه ها و سبزی ها در وعده سحری تاکید کرد و گفت: مواد غذایی پرفیبر، آب زیادی در خود جذب می کنند و بدن می تواند آن را به آهستگی جذب کند و احساس تشنگی دیرتر عارض شود.

عبداللهی گفت: مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و مخصوصاً بین غذا توصیه نمی شود، مصرف آب زیاد در وعده سحری، موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم های گوارشی شده و روند هضم غذا مختل می شود، لذا مصرف بی رویه آن توصیه نمی شود؛ همچنین باید توجه شود که مصرف مایعات مثل آب آشامیدنی، آبمیوه، شیر کم چرب ، دوغ بدون نمک در فاصله پس از افطار تا هنگام خوابیدن کمک می کند که تعادل آب و الکترولیت های بدن در هنگام روزه داری، حفط شود.

وی با تاکید براینکه در ماه مبارك رمضان بهتر است از غذاهاي سرخ شده و پرچرب استفاده نشود، یادآور شد: مصرف غذاهاي سرخ شده و پرچرب، علاوه بر افزايش چربي هاي خون موجب سو هاضمه، ورم معده، اضافه وزن و چاقي مي شوند، همچنین مصرف زیاد چای به خصوص در وعده سحري توصیه نمی شود، زیرا چای مدرر است و باعث از دست دادن آب بدن شما می شود.

دبیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: مصرف زياد مواد قندي و شيرين مثل كيك هاي خامه اي، شكلات، شيريني هاي خامه دار، زولبيا و باميه، باقلوا، حلواي خيلي شيرين و چرب، شله زرد شيرين و چرب در ايام ماه مبارك رمضان اضافه وزن و چاقي و خطر بالا رفتن قند خون را به دنبال دارد.

عبداللهی اضافه کرد: آش رشته غليظ همراه با پياز داغ كه حاوي روغن زيادي است و به وفور در افطار مصرف مي شود، غذاي مناسبي براي افطار نيست، این غذا موجب سوءهاضمه و اختلالات گوارشي ديگر مي شود و بهتر است به جای آن از آش رشته رقيق و كم روغن در وعده افطار استفاده شود. 

وی با اشاره به این که در خردادماه طول شب كوتاهتر است، توصیه کرد: روزه داران بهتر است، اندکی پس از صرف افطار بسيار ساده و سبك "مثلاً 30 دقيقه بعد" اقدام به صرف شام نمايند و تا پيش از خوابيدن 2 ليوان چاي كم رنگ، يك ليوان شير كم چرب "كمتر از 2.5 درصد چربي" و حداقل 2 عدد ميوه نيز ميل كنند.

دبیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: برخلاف تصور برخي افراد، روزه بدون سحري نه تنها موجب كاهش وزن نمي شود، بلكه به دليل افت شديد قند خون در طي روز موجب مي شود تا شخص روزه دار در زمان افطار تمايل بيشتري براي خوردن غذاهاي شيرين و چرب پيدا كند و همين موضوع در نهايت منجر به اضافه وزن و چاقي مي شود.

عبداللهی تصریح کرد: مصرف غذاهاي سبك و مختصر شامل گروه هاي غذايي شير و لبنيات "مانند شير و ماست و پنير" ميوه ها و سبزي ها و نان و غلات "مانند برنج و نان" مانند ترکیب نان و پنير و سبزي كه يكي از عادات خوب غذايي هموطنان در اين ايام است، بسیار توصيه مي شود، مصرف شير گرم، فرني و يا شير برنج در هنگام افطار مناسب است، همچنین استفاده از مواد غذايي آبکي مثل سوپ، آش، حليم بدون روغن و همچنين مايعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار مي شود.

وی تاکید کرد: استفاده از سبزي ها و ميوه ها در هنگام افطار و همچنين در فاصله زماني بين افطار تا سحر به دليل اينكه منبع خوبي از فيبر هستند، براي دستگاه گوارش بسيار مفيد است و مانع بروز يبوست مي شود، علاوه براینها، توصيه مي شود در وعده سحري مقدار مناسبي سبزي هاي مختلف مصرف شود، سبزي ها با دارا بودن مواد مغذي مختلف و آب، علاوه بر تامين ويتامين ها و املاح مورد نياز بدن، از تشنگي فرد در طول روز جلوگيري مي كنند.

دبیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این که مصرف مواد غذايي شيرين در وعده سحري توصيه نمي شود، گفت: مصرف مواد غذايي شيرين با تحريك انسولين موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتيجه كاهش قند خون مي شوند، به اين ترتيب مصرف مواد غذايي شيرين و حاوي قندهاي ساده در وعده سحري موجب مي شود شخص زودتر گرسنه شود، از آنجا كه ميوه ها نيز حاوي قندهاي ساده هستند توصيه مي شود، در وعده سحري كمتر مصرف شوند؛ انواع ميوه را كه حاوي ویتامین ها و املاح معدنی است و بسيار مفيد براي سلامت بدن می باشد، بهتر است در وعده افطار و يا در فاصله افطار تا سحر مصرف كرد.

عبداللهی اضافه کرد: توصيه مي شود براي تامين آب مورد نياز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدريج انواع ميوه، چاي كمرنگ و ساير مايعات به ويژه آب براي جبران كم آبي بدن نوشيده شود.

وی خاطرنشان کرد: يكي از عادات غذايي نادرست روزه داران اين است كه به دليل تشنگي زياد افطار را با آب سرد و یا نوشیدنیهای سرد شروع مي كنند که توصيه مي شود، افطار را با  نوشیدنیهای گرم و يا ولرم مانند آب ولرم، چاي کمرنگ و شیر گرم آغاز كنند و پس از آن روزه داران عزيز مي توانند از خرما يا كشمش استفاده كنند، زيرا اين دو سبب كنترل اشتها مي شود و از پر خوری به هنگام افطار ممانعت مي كند، علاوه بر آن مصرف خرما در ماه مبارك رمضان در تنظيم قند خون بسيار مفيد است؛ لذا توصيه مي شود كه در وعده افطار حتي المقدور 3 تا 5 عدد خرما مصرف شود و البته از مصرف بيش از حد خرما نيز مانند ساير شيريني ها پرهيز شود.

دبیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: در وعده هاي سحر و افطار از پرخوري اجتناب کنید، و تا حد امکان به جاي مصرف انواع شيريني ها مثل زولبيا و باميه كه فقط حاوي انرژي و فاقد مواد مغذي (ويتامين ها و مواد معدنی) هستند، از مواد غذايي طبيعي شيرين مثل خرما، كشمش و انواع ميوه درحد متعادل  استفاده شود. افراط در مصرف انواع شيريني به هنگام افطار چاقي و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت.

عبداللهی تاکید کرد: مصرف آب زياد به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذايي مي شود، بعد از صرف سحري نيز بسياري از روزه داران از بيم تشنگي فراوان آب مي نوشند كه عادت صحیح غذایی نيست. 

وی افزود: روزه داران از نوشيدن بيش از اندازه چای در وعده سحري اجتناب کنند، چرا که چاي باعث افزايش دفع ادرار و از دست رفتن نمك هاي معدني كه بدن شما در طول روز به آن احتياج دارد مي شود.

دبیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه روزه داران باید از مصرف تنقلات زياد در فاصله افطار تا سحر پرهيز كنند، گفت: اين قبيل مواد دير هضم هستند و سبب مي شوند كه به هنگام سحر به دليل پري معده ميل به غذا كاهش پيدا كند.مصرف مواد غذايي سنگين، دير هضم، پر چرب و سرخ شده نیز به هنگام افطار مناسب نيست، به طور كلي توصيه مي شود به جاي غذاهاي چرب و سرخ کرده از غذاهاي آب پز و بخارپز، كم چرب و كم نمك استفاده شود.

عبداللهی اظهار کرد: مصرف ميوه رنده شده، لبنيات مخصوصا شير كم چرب، استفاده از انواع سوپ ها و آش ها در افطار و سحر و نوشيدن چاي كمرنگ براي سالمندان روزه دار مفيد است و مي تواند تعادل آب و املاح را برقرار كند، همچنین مصرف يك ليوان شير در هنگام افطار و سحر و مصرف يك پياله ماست در موقع شام به كودكان و نوجوانان روزه دار توصيه مي شود.

به گزارش وب‌دا وی پایان در خصوص روزه دانش آموزان نیز یادآور شد: هرچند بخش عمده انرژي دانش آموزان در زمان روزه داري بايد از گروه غذايي نان و غلات تامين شود، اما مصرف مواد پروتئيني مانند انواع گوشت ها مخصوصا گوشت سفيد، تخم مرغ، شير و لبنيات براي آنها ضروري است.

پایان پیام/

مطالب مشابه