استانداردهای آموزش پزشکی عمومی و کالبدی اعلام شد
به گزارش پایگاه خبری پزشان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی با اشاره به بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور هدف این بسته را ارتقای کمی و کیفی نیروی انسانی حوزه سلامت برای تامین نیازهای جامعه ذکر کرد و گفت: برای آموزش پاسخگو دانشگاه ها تلاش زیادی کرده اند و سال گذشته دانشگاه تبریز همایشی در این زمینه برگزار کرد.
 
وی افزود: باید بررسی کنیم برای پاسخگو کردن دانشگاه ها به نیازهای جامعه باید با چه الگویی پیش برویم. برخی از دانشگاه ها در این مسیر حرکت می کنند.
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت به اقداماتی که در زمینه بیماری های غیرواگیر صورت گرفته اشاره کرد و گفت: این بیماری ها اثر خیلی زیادی در سلامت و مرگ و میر در جامعه ما دارند و لازم است با اطلاعاتی که در دسترس است تغییراتی متناسب با نیاز جامعه در آموزش ایجاد کنیم.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه دانشگاه ها این اختیار را دارند که متناسب با وضعیت استان ها  درصدی از برنامه های آموزشی خود را تغییر دهند گفت: پاسخگویی به این معنا است که ما وضعیت نظام سلامت را درک کنیم و متناسب با نیازها دانش آموخته خود را تربیت کنیم.
 
وی یادآور شد:  ۲ سال است در زمینه محاسبات نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت در حال کار هستیم و تمام مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته بررسی شده است.
 
معاون وزیر بهداشت گفت: گرچه نمی توان گفت این محاسبات صد در صد دقیق هستند چون شرایط در آینده ممکن است متفاوت باشد، ولی وزارت بهداشت از ابتدا حساب شده عمل کرده و نیروی فارغ التحصیل بدون شغل کمتر از سایر حوزه‌ها دارد. ما در سطح ملی محاسبه کرده ایم که چه وضعیتی داریم و چه تعداد نیرو نیاز داریم. این محاسبات انعطاف پذیر است و متناسب با تغییراتی که در نظام ارایه خدمات رخ خواهد داد مورد بازنگری قرار می گیرد.
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر محاسبات نیروی انسانی در بسیاری از رشته ها برای سطح ملی روشن است و قدم بعدی این است که بر اساس اطلاعات ملی محاسبه کنیم که در مناطق چه نیروهایی نیاز داریم.
 
وی با عنوان اینکه مرکز آموزش های مهارتی یکی از مراکز مهمی است که تاسیس شده و می تواند به همه حوزه ها کمک کند گفت: این مرکز آموزش های مهارتی را ارایه می کند و لازم است دانشگاه ها از بستر این مرکز استفاده بیشتری برای تامین نیازهای استانی داشته باشند.
 
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به بازنگری برنامه پزشکی عمومی اشاره کرد و گفت: ۲ سال جلسات و کارگاه های متعدد گذاشته شد تا مشخص شود چطور توانمندی های دانشجویان پزشکی عمومی کشور را با نیازهای جدید نظام سلامت تطابق دهیم و دانشجویان با دسترسی سریع تر به محیط های ارایه خدمت مهارت های خود را تطبیق دهد، با مباحث اخلاق پزشکی به صورت عملی آشنا شود و مسایل جامعه را درک کند. همچنین در عین حال دوره پزشکی عمومی کوتاه تر شود.
 
لاریجانی اضافه کرد: برنامه آموزشی جدید پزشکی عمومی چندوقتی است ابلاغ شده و اکنون مرحله اجرای این برنامه است. این شیوه به‌روزرسانی برنامه کار بسیار سنگینی بود که با اجماع نظرات تمامی ذینفعان این حوزه انجام شد.
 
وی تصریح کرد: برای اولین بار بعد از ۳۲ سال برنامه پزشکی عمومی بازنگری شد، بعد از سال ها استانداردهای آموزش پزشکی عمومی اخیرا اعلام شد و استانداردهای کالبدی نیز ابلاغ شد.
 
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: آزمون صلاحیت بالینی برای اولین بار از چند سال پیش در وزارت بهداشت اجرا شد، این آزمون ارزیابی مهارت های دانشجو را برعهده دارند و دانشگاه ها باید از نتایج این آزمون برای ارزیابی نحوه آموزش خود نیز استفاده کنند و در جاهایی که مورد نیاز است به سمت تغییر پیش بروند.
 
لاریجانی در ادامه به آغاز فرایند اعتباربخشی دانشکده های متولی آموزش پزشکی عمومی اشاره کرد و گفت: در حال تلاش هستیم تا الگوی اعتباربخشی پزشکی عمومی ما مورد ارزیابی بین المللی قرار گیرد و با این کار در صورتی که وزارت بهداشت دانشکده ای در اعتباربخشی تایید کند فدراسیون جهانی آموزش پزشکی عمومی نیز این نتیجه را خواهد پذیرفت.
 
وی به دیگر اقدامات صورت گرفته در زمینه پاسخگویی به نیازهای سلامت کشور اشاره و عنوان کرد: تفاهم‌نامه ای با معاونت بهداشتی منعقد شده تا آموزش های مرتبط با سلامت عمومی در جامعه ساماندهی شود.‌
 
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی خاطرنشان کرد: دوره پودمانی مجازی پزشکی خانواده طراحی شده که توسط دانشگاه علوم پزشکی مجازی اجرایی خواهد شد. این دوره 6 ماهه است و برنامه ریزی های لازم برای برگزاری آن با حوزه بهداشت صورت گرفته است.
 
به گزارش وب‌دا، لاریجانی در پایان با بیان اینکه کوریکولوم دندانپزشکی عمومی هم بازنگری شده و انتظار این است که برای انطباق این کوریکولوم ها در دانشگاه ها تلاش شود اظهار داشت: در راستای توسعه هدفمند آموزش عالی اختیاراتی به مناطق برای بازنگری برنامه های آموزشی متناسب با نیاز های سلامت بومی داده شده و انتظار این است که دانشگاه ها این امر را پیگیری کنند.

پایان پیام/

مطالب مشابه