حجامت به تنهایی پایه درمان نیست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، سید کاظم کاظمینی گفت: به عنوان مثال، حجامت و زالو و فصد پس از پاک‌سازی انجام می‌شود، مگر آن که بخواهیم فقط به عنوان پیشگیری انجام دهیم که آن هم موارد منع دارد.

کاظمینی ادامه داد: البته موارد بسیار محدود و اورژانسی نیز وجود دارد که درمان با خون‌گیری، قبل از پاکسازی با نظر طبیب انجام می‌شود.

وی افزود:با بیان این که مزاج شخص و مزاج فصل و ساعت حجامت یا فصد یا زالو و نوع آن باید در نظر گرفته شود، بیان کرد: متأسفانه برخی افراد فقط با حجامت یا فصد یا زالو بیمار را تحت درمان قرار می‌دهند که این کار بسیار اشتباه است و منبع علمی ندارد.

این متخصص طب سنتی  به افراط‌گرایی در حجامت در بسیاری از موارد اشاره کرد و  اظهار کرد: بسیاری از روش‌های درمانی مرسوم که با استفاده از حجامت و زالو و سایر موارد انجام می‌شود، سندیت علمی ندارند و به نوعی از خود درآوردی است و می‌تواند به سلامت افراد آسیب جدی بزند به طوری که هر روزه شاهد این عوارض نیز هستیم.

وی تصریح کرد: عده‌ای برای هر دردی مردم را وادار به خوردن "دوسین" (سیاه دانه و عسل) می‌کنند و بعد انواع حجامت و گاه خون گیری‌های دیگر را اعمال می‌کنند و افراد بعد از مدت زمان طولانی با هزینه بالا، بدون نتیجه رها می‌شوند.

به گزارش ایسنا کاظمینی در پایان گفت: به طور کلی اعمال یداوی به عنوان مکمل درمان در کنار رژیم غذایی و پاک‌سازی و تعدیل مزاج با نظر طبیب حاذق می‌تواند انجام شود و در غیر این صورت نباید انجام شود.

پایان پیام/

مطالب مشابه