باید به سمت سلامت دهان و دندان حرکت کنیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، سعید نمکی در سی و هشتمین نشست شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی اظهار داشت: تا زمانی که تغییر رویکرد ایجاد نکنیم و دندانپزشک را به عنوان مدیر سلامت دهان و دندان تلقی نکنیم، همواره با مشکل روبرو هستیم و این تغییر را باید از حوزه آموزش آغاز کنیم.

وی در ادامه افزود: آموزش دندانپزشکی باید با رویکرد اجتماعی انجام شود و دانشکده ها و دانشجویان باید حضور بیشتری در بین مردم و اجتماع داشته باشند. دو سال پیش در یکی از روستاهای استان کردستان حضور پیدا کردم، اما بزرگترین و غم انگیزترین آفت نظام سلامت آنجا بود که در این روستاها در دهان هیچ مرد و زن بیشتر از 30 ساله، دندان طبیعی و سالم نبود و دانشکده دندانپزشکی سنندج، حتی یک بار هم در آن روستا حضور پیدا نکرده بود.

نمکی با بیان اینکه آموزش دندانپزشکی در کشور بدون در نظر گرفتن جامعه انجام می شود، افزود: آموزش های دندانپزشکی، از جامعه جدا است و در حوزه سلامت دهان و دندان، کار اساسی نکرده ایم چون شاخص DMF (تعداد دندان هاي پوسيده، کشيده و پرشده) بهبود نیافته است. سال 57 در کشور شاخص مرگ نوزادان 130 در هر هزار تولد زنده بود که امروز به 9 در هر هزار تولد زنده رسیده و یا شاخص مرگ و میر کودکان از حدود 120 در هر هزار تولد زنده به 13 رسیده و میزان مرگ و میر مادران باردار ناشی از عوارض حاملگی از 245 در هر 100 هزار تولد زنده به 19 در هر 100 هزار تولد زنده کاهش یافته است، اما چرا در شاخص های سلامت دهان و دندان پیشرفت چندانی نداشته ایم؟ چون دانشکده های دندانپزشکی به عنوان مدیر نظام بهداشتی در جامعه حضور نداشته اند. 

سرپرست وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: نادیده گرفتن بهداشت دهان و دندان یکی از مشکلات کشور است چون به آموزش های جامعه نگر و تربیت نیروهای رده میانی با رویکرد بهداشتی، توجه نکرده ایم. اولین تقاضای من از دکتر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت این بود که باید نیروهای رده میانی با رویکرد بهداشتی برای دهان و دندان تربیت کنیم که آموزش های همگانی در بخش بهداشت دهان و دندان تقویت شود و اگر در موضوع پیشگیری، تلاش کرده و گروه های هدف مانند دانش آموزان مدارس را تعریف کنیم، موفقیت های زیادی داشته ایم. هر قدر بر روی تربیت نیروهای بهداشتی برای بهداشت دهان و دندان، آموزش همگانی و سیستم ارجاع در نظام شبکه، هزینه کنیم، کار درستی انجام داده ایم. 

نمکی یاداور شد: آقای داگلاس نورس که یکی از تئوری پردازان توسعه و برنده جایزه نوبل است اعتقاد دارد که اگر می خواهید ببینید که یک جامعه در حال پیشرفت است یا خیر، به جای توجه به چاه های نفت، مدارس آن را ببینید و اگر در مدارس، دانش آموزان دانش پژوه و فهیم داشته باشیم، قطعا کشور در حال توسعه و پیشرفت است. بنابراین بهترین محیط برای انجام کار بهداشت دهان و دندان، مدرسه است.

وی ادامه داد: مادر من یک زن قالیباف بود، اما از زمان کودکی، مراقبت از دندان را به بنده آموخت و تمام سال های عمرم به جز در موردی که سنگی در غذا، باعث آسیب به دندانم شد، روی یونیت دندانپزشکی ننشستم و این آموزش و مراقبت را مدیون مادرم هستم.   

سرپرست وزارت بهداشت با اشاره به ضعف ارتباطات بین رشته در حوزه دندانپزشکی، تاکید کرد: ارتباطات بین رشته ای در دندانپزشکی بسیار کم است و آموزش ها باید با کمک سایر گروه های آموزشی ارائه شود و می توان کارهای مشترکی انجام داد. 

نمکی در ادامه درخصوص سهمیه های پذیرش دانشجویان در رشته های مختلف از جمله دندانپزشکی، گفت: قوانینی در کشور وجود دارد که به حوزه آموزش، آسیب های زیادی می زند و برخی متوجه نیستند که دفاع از برخی افراد به معنای دادن مدرک تحصیلی به آنها نیست، بنابراین باید در مورد سهمیه ها و تعداد دانشجویان رشته دندانپزشکی، بازنگری کرده و از توسعه ناموزون جلوگیری کنیم. البته باید به گونه ای مدیریت کنیم که مردم در عرصه دندانپزشکی کشور، احساس ناامنی نکنند که برای این کار باید به پیشگیری اهمیت بیشتری دهیم و از سوی دیگر، در اصلاح تعرفه ها و نظام بیمه ها اقداماتی انجام دهیم.

وی اضافه کرد: به یکی از کشورهای اروپایی سفر کرده بودم و یکی از همکاران پزشکی ایرانی ما که در آن کشور سکونت داشت، کارت باشگاه ورزشی بسیار مجهزی داشت و عنوان می کرد که کارت باشگاه از سوی بیمه به او داده شده و در آن کشور، اگر به تعداد مشخصی در باشگاه ورزشی حضور پیدا کرده و اقدام به تحرک و فعالیت بدنی داشته باشند، در سال آینده، حق بیمه کمتری دریافت می کنند، بنابراین بیمه ها باید پیشگیری و توانبخشی را بپذیرند چون به نفع آنها است و از هزینه های آنها کاسته می شود.

سرپرست وزارت بهداشت ضمن تاکید بر نقش ویژه بخش خصوصی در حوزه ارائه خدمات دندانپزشکی، گفت: هر مطب در بخش خصوصی برای ما می تواند یک مرکز سلامت دهان و دندان باشد. از سوی دیگر اصلاح تعرفه ها، تعریف جایگاه دندانپزشک خانواده در نظام ارجاع به عنوان فردی از تیم پزشکی خانواده و افزایش پوشش بیمه برای خدمات دندانپزشکی، مهم و اساسی است.

به گزارش وبدا نمکی در پایان تاکید کرد: برای تهیه برنامه آموزشی متفاوت از قبل در رشته دندانپزشکی و تقویت جامعه نگر شدن آن، همه باید کمک کنند تا بتوانیم فیلد آموزش را تغییر دهیم. امروز مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، بسیار مهم هستند و شاخص های اجتماعی و اقتصادی را از آموزش ها حذف کرده ایم که باید به برنامه های آموزشی اضافه شوند و باید فیلد آموزش را از دانشکده ها و یونیت ها به اجتماع و بین مردم ببریم.

پایان پیام/

مطالب مشابه